Освен за печат на опаковки, тук ще стане дума още за етикети и хартиени торбички – все материали от хартия и картон, които не са вредни за хората и природата. Дали наистина бъдещето принадлежи на пластмасовите опаковки? Може би, но определено не и в частта с храните. Според множество проучвания материалите, от които се произвеждат този тип опаковки са опасни при досег с храната, която консумираме. Това е причината хартиената и печатна индустрии да показват стабилен ръст именно при опаковките. Самата хартия не е вредна за природата, като някои други продукти. Тя е рециклируема, биоразградима и с ниска консумация на енергия за производство. Нека не забравяме и факта, че опаковките са още една форма за реклама, което позволява прилагането на различни маркетингови похвати за привличане на вниманието – от нестандартни форми, мине се през специални хартии и се стигне до различни довършителни методи или защита от фалшификация. Ето кои са конкретните възможности при опаковките от хартия и картон:
ЕТИКЕТИ
Етикетите показват постоянен ръст, тъй като често се използват като по-евтин вариант пред изработката на нова кутия за даден регион. Освен тази елементарна функция, а именно превод на даден език, чрез новите технологии те могат да се използват и за идентификация. Към етикетите също могат да се добавят различни методи за защита от фалшификация. Към тази група успешно спадат и указанията за ползване, които са неразделна част от опаковките.
ОПАКОВКИ
Опаковките от хартия и картон могат успешно да бъдат внедрени в множество производства. Дори забелязвам, че По всякакъв начин избягвам вредните пластмасови кутии и предпочитам да закупувам хранителни продукти, които са в хартиени или стъклени опаковки. Все по-често попадам на интересни опаковки за различни видове храни. Последното откритие беше бутилка от вино изцяло изработена от рециклирана хартия.
Този тип опаковки не са с предимство само в хранителната индустрия. Много хора считат, че продуктът остава скрит от плътната опаковка и затова залагат на прозрачни опаковки. Тук обаче ще ги оборя с това, че хартията може да се прорязва и по този начин продуктът да стане видим за потребителя. Освен това върху опаковките могат да се приложат най-различни методи за защита.
В зависимост от тежестта на продуктите, които ще бъдат опаковани, могат да се използват различни по дебелина хартии и картони. Съвсем тънките се използват за завиване, картоните са подходящи за малки предмети (например, паста за зъби, чай, леки авточасти, ортопедични материали и т.н.). За по-обемни и тежки предмети се използва мукава с различна дебелина (до няколко милиметра), върху която се залепва пълноцветната рекламна част.
ТОРБИЧКИ
Хартиените торбички са идеален заместител на вредните за околната среда, добре познати найлонови пликчета. Защо да не използвате такива, ако често се налага да предавате продукти на клиентите си. Освен, че чрез тях може да се рекламирате, то ще покажете на хората, че се грижите за здравето им и за опазването на околната среда. Не трябва да се притеснявате дори от факта, че продуктите Ви са по-обемни и тежки. Този тип торбички могат да бъдат допълнително подсилени около дръжките и в основата, което ги прави не по-малко издържливи от найлоновите.
За финал ще добавя един важен факт, а именно, че компанията Procter & Gamble планира да замени 25% от своите опаковки на петролна основа с хартиени до 2020-а година. Може би ни очаква бъдеще само с хартиени опаковки, които няма да бъдат вредни за здравето ни, нито за околната среда.