Голяма част от материалите, които се принтират или копират в офисите са само и единствено в черен цвят. Причина за това е най-вече по-ниската цена за тяхното отпечатване. Добавянето на един дори малък цветен елемент може да привлече много по-голямо внимание и да внесе яснота. Това е доказано и от изследването, направено от Xerox през 2011-а година сред 2124 души, от които 781 работещи в офис.
От изследването ясно се вижда, че използването на цвят води до следните резултати:
- 76% смятат, че биха намерили по-бързо дадена информация
- 69% разбират по-добре нови идеи
- 54% биха обърнали по-голямо внимание на цветни печатни рекламни материали
- 43% биха платили навреме сумата по фактура, чиято дата на падеж е маркирана
Оттук следва, че използването на цвят е особено подходящо, както за документи използвани вътре в самата компания, така и за тези, предоставяни извън нея. Като начало може да започнете с цветно лого и фирмен надпис. Такъв тип бланки могат да бъдат предварително отпечатани, чрез офсетов или дигитален печат и стойността им би била по-ниска от това да ги разпечатвате на принтера в офиса. Същите бланки са подходящи и за фактури, като в тях могат да бъдат маркирани важните полета, така че те да бъдат лесно откриваеми от клиентите.
Когато правите презентации и обучения също може да използвате услугите на печатниците, за да разпечатате различни материали (папки с презентационни материали, обучителни книжки в малки тиражи и други). При това може да използвате персонализирана информация за всеки един получател. Почти всички рекламни материали (брошури, флаери, дипляни, папки, картички и други) в днешно време се отпечатват пълноцветно. Причината е, че цветовете привличат вниманието, а целта на рекламите е точно тази – да привлекат внимание към дадена марка или продукт.
Във втората част на изследването достигаме до данни, които показват че използването на цветове в печатните материали е сравнително малко, въпреки високите резултати, отбелязани в първата част. Ето какви са и самите данни относно това с каква цел се отпечатва цветно:
- 25% за да подобрят запомнянето на информация
- 21% за да намалят времето за търсене
- 13% за да предизвикат действие от страна на получателя
Тези резултати едва ли се различават особено в България, въпреки че изследването е правено преди 2 години. Причината за това, че използването на цвят е в пъти по-малко, идва от основния фактор – цената. Истината е, че цветното разпечатване е между 3 и 5 пъти по-скъпо от черно-бялото. Това се корени в цените на използваните тонери и мастила, както и на самата техника. Въпреки това, следва да бъде отчетен и фактът от първата част на изследването, че добавянето на цвят оказва много по-голямо влияние върху получателите на вашите печатни материали. Затова моят съвет е да използвате цвят, в комбинация с персонално послание.
Ако все пак нямате възможност да печатате цветно, то частично може да накарате хората да забележат вашите материали и чрез използване само на черен цвят. Пример за това е отпечатването на черен фон с бял текст (или с цвета на хартията), което се среща при визитки, ценоразписи и менюта. По този начин се създава усещането за луксозно изпълнение. Недостатъкът е лесното надраскване и от най-малката прашинка, поради, което е препоръчително използване на допълнителни довършителни процеси, като лакиране или ламиниране.
Друг пример за черно бял печат, при това с персонализация са отпечатаните номера за участниците в маратона „Бягаме за България”, проведен на 37-ия ден на #ДАНСwithme.