Замисляли ли сте се през какви етапи преминават достигащите до вас рекламни материали, формуляри, книги, вестници или списания? От идеята до изпълнението има множество фактори, с които следва да се съобразите. Същите могат да доведат до забавяне, неудовлетвореност или ненужно им оскъпяване. Печатниците участват само в някои от тези етапи, за други е възможно да използват подизпълнител, а за трети – може да се наложи да се обърнете и към рекламна агенция. Ето какви са особеностите на всеки един етап, през който трябва да преминете, за да отпечатате своите материали и се надявам се, че няма да ви уплаша много с голямото количество текст и липсата на изображения 🙂 :
1. Планиране
Този етап е задължително да се извърши от страна на клиента, като в случай на затруднение може да се обърнете за съвет към обслужващата ви рекламна агенция или печатница. Все пак е необходима предварителна подготвите, тъй като от вас те ще очакват до определена степен да имате цел, обхват (ако става дума за печат на рекламни материали), а също така и приблизителен бюджет. Доста често, при разговорите ми с клиенти, оставам с впечатление, че те не желаят да дават такава информация, което води до известни проблеми в планирането.
2. Графичен дизайн
Графичният дизайн е съвкупност от различни визуални елементи, които комбинирани с избраните цветове, размера, формата, типа на хартията и печатния процес създават цялостното съобщение. За професионално изготвен графичен дизайн препоръчвам винаги да се обърнете към рекламна агенция, в която ще направят най-доброто от гледна точка на: разположение на елементите, типография, илюстрации, заснемане или закупуване на изображения, избор на цветове и изготвяне на файл, отговарящ на всички стандарти за печат. На този етап следва да се разработят и предложат множество варианти, в зависимост от тези, до кого е планирано да достигнат и от кого ще се използват печатните материали. Също така тук е моментът, при който все още могат да бъдат нанесени корекции в съдържанието им. След финалното одобрение се генерира файл, който може да бъде подаден в печатница за отпечатване.
3. Определяне на параметрите
Това е етапът, при който се определят различните параметри, които са необходими за отпечатване на вашите материали, като тип на печат, избор на хартия и количество. Важно е да изберете правилния изпълнител на своята поръчка. В полиграфията се използват различни машини в зависимост от това дали искате да отпечатате 100 визитки, 1000 плаката или 10000 списания, затова се убедете, че сте се обърнали към правилния изпълнител. При нас може да изпълните поръчки свързани с офсетов и дигитален печат. За най-големите тиражи обаче е препоръчително използването на ролни машини, при които хартията е на роли, а не предварително форматирана. Отделно от това съществуват и други видове печат, които се използват за направа на различни материали: ситопечат, тампонен печат, флексопечат и други.
Изборът на хартия също е сред особено важните моменти, тъй като тя е основният компонент в цената на печатната продукция. Изборът между 130 и 115 грама хартия например може да даде чувствително отклонение в цената при поръчка с голям тираж, а също така и в разходите за доставка, поради намаляване на теглото. Същевременно трябва да съобразите и факта как ще изглежда самото изделие. Печатниците и рекламните агенции винаги разполагат с каталози на различни типове хартия, сред които може да направите своя избор сред множеството произвеждани и предлагани хартии.
4. Запитване за оферта и поръчка към печатница
За коректното ценообразуване е необходима пълна и точна спесификация, която следва да е била изяснена до този етап. Често се случва да получим запитване, в което има зададени параметри, с които питащият не е запознат. Не би било срамно да се обърнете към обслужващата ви печатница или рекламна агенция, за да уточните параметрите преди самото запитване, за да избегнете неприятни изненади в крайния резултат. Повече информация по темата как да направите запитване към печатница може да намерите тук.
След като изберете сред множеството оферти е време да пристъпите към поръчка. Тук моят съвет е винаги да подавате и потвърждавате информацията писмено. По този начин ще избегнете недоразумения в своите поръчки, като пропуснати условия и неточни параметри. Ето защо препоръчвам винаги да проверявате внимателно всички параметри и условия по получените оферти преди писменото им потвърждение. Освен това договорени цени и условия по телефона е възможно да бъдат забравени или неправилно разтълкувани. Със самото потвърждение на получената оферта следва да предоставите и готовите файлове, подготвени от вас или рекламната агенция. Това може да стане на различен носител (CD, USB), да бъдат изпратени по e-mail, skype или качени на FTP.
5. Предпечат
Много често този етап се бърка с изготвянето на графичен дизайн. Това е етапът, при който готовите файлове са монтират, като към тях се поставят и служебни елементи, необходими при отпечатването и довършителните процеси. След като това се извърши, се експонират печатни форми (филми или алуминиеви пластини) или директно да се пристъпи към отпечатване от новоподготвените файлове към които се прилагат определени стандарти и изисквания. Всичко това е препоръчително да се извърши в печатницата, като част от по-големите рекламни агенции имат отдели, които могат да ви подготвят такъв файл. Проблемът тук е, че печатниците имат различни изисквания към служебните елементи и поради това моят съвет е да се доверите на тях за този етап. При по-големи поръчки е задължително, а при останалите – препоръчително да се изиска цветна проба, която да удостовери цветовете, които ще бъдат отпечатани.
6. Отпечатване
Тук в зависимост от технологията се използват машини, които отпечатват от стотици до няколко хиляди копия в час. В зависимост от подадената към поръчката спесификация се подготвят един или всички компоненти: хартия, експонирани пластини и мастила. Преди възникването на дигиталната технология и цветните проби, бе необходимо клиентите да присъстват на печатния процес, където да одобрят първите отпечатани листа. Сега това се извършва от екипа на самата печатница, на база на одобрената от клиента цветна проба, чрез използване на специални устройства, наречени денситометри.
7. Довършителни процеси
При този етап се предава крайният, завършен вид на всяко изделие. Към довършителните процеси спадат: рязане, сгъване, скрепване, облагородяване, пакетиране. Повече за тях може да прочетете тук. Пакетирането най-често обединява различно количество бройки от дадено изделия в един пакет (от хартия или опаковъчно фолио). В зависимост от изделието могат да се използват и кашони.
8. Доставка
При етапа на доставка също има няколко параметъра, които следва да се уточнят. В някои случаи поръчките се получават от самата печатница, в други тя прави доставка. Има печатни материали, за които се използват пощенски служби, които имат конкретни изисквания към опаковането. Същевременно в случай, че има персонализирани получатели е необходимо отпечатване на етикети с техните имена и адреси. За целта е необходимо да бъде подадена база с данни на получателите.
Това представлява целият процес, който съпътства отпечатването на даден материал. Етапите са много и с различна сложност, поради което е възможно допускането на различни грешки в тях. Доброто им познаване от всички участници в процеса може да ги редуцира до огромна степен 😉